top of page
De afgelegen Bartang vallei in Tadzjikistan.jpg

CENTRAAL AZIË OVERLAND
OVERLAND EXPEDITIE DOOR STEPPES EN HOOGGEBERGTEN 

aug/sept/okt 2025

Reis door de hooggebergtes van Centraal Azië.jpg

HIGHLIGHTS

Rij over de twee hoogstgelegen berijdbare wegen ter wereld: De legendarische Pamir Highway en de Karakorum Highway

 

Voel de oudheid in de Zijderoute steden van Oezbekistan

 

Yurts, yaks, wilde paarden en karavanserais in Kirgistan

Maak kennis met de lokale bevolking

Steek de hoogstgelegen grenspost ter wereld (4700m) over in je eigen reisauto

 

Laat je betoveren door bijzondere rotsformaties op het Ustyurt Plateau in Kazachstan

 

Ga op zoek naar de scheepswrakken van de Aral Zee

 

Kijk je ogen uit op de kleurrijke bazaars van Centraal Azië

 

Maak de ceremoniële parade aan de Indiaas-Pakistaanse grenspost van Wagah mee

4X4 TRIP FACTS

Startpunt en eindpunt: afhankelijk van de uiteindelijke route.

Route: onverharde rotsachtige wegen, "wasbord" wegen door de steppe en (deels kapot) asfalt. Rivier doorwadingen, smalle bergpaden langs diepe afgronden, zeer modderige tracks in het geval van slecht weer.

Welke landen: we onderzoeken verschillende route opties voor de aanreisroute. De kern van deze expeditie zijn de zogeheten Stan-landen: Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgistan en China (transit), Pakistan en India.

Aantal kilometers: afhankelijk van de uiteindelijke route. Reken op 15000km vanaf Kazachstan tot aan Mumbai, India.

Compacte groep: min 4 max 7 auto’s.

Overnachtingen: vooral wildkamperen, bij behoefte of noodzaak: campings en/of hotels.

Tash Rabat Karavanserai langs de oude Zijderoute.jpg

VERKEN DE STAN LANDEN IN JE EIGEN 4X4 REISAUTO

Reis in je eigen 4x4 reisauto van de steppes van Kazachstan via delen van de oude Zijderoute en over de twee hoogstgelegen geasfalteerde wegen ter wereld naar Mumbai in India. 

Overland reis door Centraal Azië.jpg

WANNEER

AUG/SEPT/OKT 2025

WAAR

Startpunt: Tblisi, Georgië

Eindpunt: Mumbai, India

 

WAT

Een begeleide self-drive overland expeditie door Centraal Azië.

 

WIE

Voor avontuurlijke reizigers met een flexibele instelling die op zoek zijn naar een onvergetelijke overland ervaring met de veiligheid en het gezelschap van een groep. 

Brood in Centraal Azië.jpg
Mensen ontmoeten in Centraal Azië.jpg
Paardensport in Centraal Azië.jpg

IS HET WEL MOGELIJK OM DOOR RUSLAND TE RIJDEN?

Er wordt inmiddels weer gereisd door Rusland en het zou in theorie kunnen. We onderzoeken verschillende opties om Centraal Azië overland te bereiken, zodat we uitwijkmogelijkheden hebben indien nodig.

MANGISTAU EN HET USTYURT PLATEAU VAN KAZACHSTAN

Hoe bereid je je voor op het grote niets? Je gaat het vanzelf ervaren in de Mangistau regio in het zuidwesten van Kazachstan. Via eindeloze wasbordwegen door de steppes zonder ook maar enig reliëf aan de horizon bereiken we uiteindelijk de rotsformaties van het Ustyurt Plateau. Kamelen, opstuivend zand, buitenaardse rotsformaties en heel veel horizon…Waan je in een andere wereld terwijl we in karavaan door de steppes van Kazachstan rijden. 

Scheepswrakken van de Aral Zee.JPG

DE OUDE ZIJDEROUTE IN OEZBEKISTAN

Oezbekistan is het land van de magische zijderoute steden Khiva, Buchara en Samarkand. Kijk je ogen uit in de eeuwen oude moskees met prachtige mozaïeken, enorme koepels en rijkelijk versierde minaretten. Ook het Aral Meer is een bijzondere bestemming; aan de voormalige kust van dit grotendeels drooggevallen meer vind je tientallen verroeste scheepswrakken.

Gastvrijheid in Centraal Azië.jpg

DE PAMIR HIGHWAY IN TADZJIKISTAN

Rij over deze legendarische, op één na hoogste “snelweg” ter wereld dwars door de Pamir, een waanzinnig spectaculair hooggebergte met toppen boven de 7000 meter. De route bestaat voor een groot deel uit onverharde wegen met grote gaten, los gravel en soms een rivierdoorwading of wankele brug. We volgen de rivier Panj, die de natuurlijke grens vormt tussen Tadzjikistan en Afghanistan; vanaf hier kun je zwaaien naar de Afghaanse dorpsbewoners aan de overkant…

Pamir Highway in Tadzjikistan.JPG

ALS EEN OFFROAD NOMADE DOOR KIRGIZIE

Eindeloze bergen met besneeuwde toppen, kraakheldere meren, kleurig geklede nomaden, eagle hunters en uitgestrekte valleien met yurts en wilde paarden. Dat is Kirgizië in een notendop. Een onontdekt paradijs dat klaar ligt om via onverharde wegen en afgelegen bergroutes te verkennen. 

Typische Kygizische hoed.jpg
Rivierdoorwading onderweg naar Kel Suu in Kirgizië.jpg
Jagen met adelaars in Kyrgizie.jpg

EEN TRANSIT ROUTE MET EXTRA'S DOOR XINJIANG IN CHINA

In China krijgt je reisauto een tijdelijke Chinese nummerplaat, wordt je wagen “overnight” doorgelicht, krijg je je rijbewijs in het Chinees in je handen gedrukt en volgen we een lokale gids en een afgebakend programma. Onderweg bezoeken we een paar mooie plekken zoals de historische stad Kashgar, Tashkurgan Lake, Tianmen Cave of de woestijn van Makit County. Vanaf Kashgar volgen we het Chinese deel van de Karakorum Highway (KKH). Om Pakistan te bereiken, volgen we de spectaculaire Panlong Ancient Road met haar 600 S-bochten. 

Karakoram Highway in Pakistan.jpg
Smalle offroad wegen in Centraal Azië .JPG

DE KARAKORUM HIGHWAY DOOR NOORD PAKISTAN

We steken de hoogstgelegen grenspost ter wereld over; de Khunjerab pas op ca. 4700m en volgen de Karakorum Highway (KKH) naar adembenemende valleien, plateaus en oude Hunza steden. Je hebt uitzicht over de K2, met zijn 8,611 meters de op een na hoogste berg ter wereld na Mount Everest.

ATTARI-WAGAH BORDER

De Attari-Wagah border is de enige land-grensovergang tussen Pakistan en India. Hier oversteken is een spektakel op zich: iedere avond vindt hier een ceremoniële grenssluiting plaats. Een kleurrijke parade waarbij soldaten van beide nationaliteiten toewerken naar het tijdelijk sluiten van de grens voor de nacht. Een uniek evenement om te ervaren vanaf een speciaal voor toeschouwers gebouwde tribune!

openbaar vervoer

VAN DE BINNENLANDEN NAAR HET OUDE BOMBAY IN INDIA

De precieze route en invulling van het India gedeelte van de reis is nog in wording. Onze expeditie eindigt in de wereldstad Mumbai, het vroegere Bombay. Hier brengen we onze reisauto’s naar de haven voor verscheping terug naar Nederland en stappen we op het vliegtuig terug naar huis.

ETEN EN DRINKEN

Tijdens deze reis ben je zelfvoorzienend; je neemt je eigen kookspullen en watervoorraad mee. Maaltijden zijn niet inbegrepen tenzij anders vermeld. Waar mogelijk kunnen we lokale specialiteiten proeven.

 

Houdt er rekening mee dat het lokale aanbod beperkt is; wij raden aan om genoeg eigen voorraad mee te nemen van dingen die buiten Europa lastig te krijgen zijn. Onderweg stoppen we op bazaars en bij winkeltjes om de voorraden aan te vullen.

OVERNACHTEN

Tijdens deze reis overnachten we voornamelijk in het wild, midden in de weidse natuur. Het is belangrijk dat jij en je auto erop voorbereid zijn om meerdere dagen "off the grid" te zijn wat betreft water, stroom, verwarming en eten.

Bij behoefte kunnen we in overleg uitwijken naar een hotel of guesthouse. In China en Pakistan overnachten we een aantal keer in hotels. Deels omdat het verplicht is (China), soms vanwege praktische redenen (kou op grote hoogte) en soms omdat het een hele speciale plek is om te overnachten.

REISTIJDEN EN AFSTANDEN

De dagelijkse reistijden lopen erg uiteen tijdens deze reis. Uiteraard zijn deze afhankelijk van het reistempo van de hele groep. Daarbij zullen er zeker ook transit dagen zijn om de meest interessante delen van een regio te bereiken.

 

De totale afstand van de route is ongeveer 15000 km vanaf Kazachstan tot aan Mumbai. Houdt er rekening mee dat de opgegeven route ter plaatse kan worden gewijzigd ivm het weer, wegomleidingen of andere onvoorziene omstandigheden.

Yurts in Centraal Azië.jpg
Weggebruikers in de Stan landen.JPG

LEVEL

Voor deze 4x4 overlandreis heb je een goed voorbereide terreinwagen met volledige kampeeruitrusting nodig. Eventueel met compacte opbouw. Deze reis is niet geschikt voor offroad trucks of 4x4 bussen. De 4x4 auto moet goed nagekeken zijn voor vertrek; we gaan veel kilometers maken, zowel over asfalt als offroad. Ook zitten we in afgelegen gebieden met beperkte toegang tot vervangende onderdelen. Je terreinwagen moet sowieso voldoen aan het volgende, bij vragen of twijfels neem gerust even contact op:

- lage gearing

- basis recovery uitrusting, zoals kinetisch touw en harpsluiting van goede kwaliteit

- AT banden min. 31 inch plus reparatie set voor banden 

- min. 1 reserve band 

- set basis reserve onderdelen (meer info voor vertek)

- tweede diesel filter 

- 1000 km radius (Evt extra jerrycan in de auto) 

- lucht compressor

- VHF radio minimum 20Watt met externe antenne

- Een lier en zandladders zijn geen must, maar kunnen handig zijn.

 

Enige ervaring met, en inzicht in, het off-road rijden is gewenst maar niet noodzakelijk. Het grootste deel van de route rijden we over grindpaden en binnenwegen, maar we komen ook modderige steppe paden en steile rotshellingen tegen. Wegen kunnen weggespoeld, overstroomd of (deels) geblokkeerd zijn door gevallen rotsblokken. Daar waar we uitdagende stukken tegenkomen werken we samen als team en zullen we je uiteraard zorgvuldig begeleiden.

We zullen de autovoorbereiding uitgebreid bespreken voor vertrek. Ook om dubbelingen in gereedschap of reserve onderdelen etc. te voorkomen.

Paardrijden in Kirgizië.jpg
Het meer van Kel-Suu in Kirgizië.jpg
Reisfotografie op de Zijderoute.jpg

PRIJS
2 personen in eigen 4x4

 / pp - Op dit moment zijn we bezig met de prijsberekening

Elke extra persoon in de auto:  € 

INCLUSIEF

 

- Intensieve reisvoorbereiding

- Ervaren reisbegeleiding in begeleidersauto (Nederlands, Frans, Engels, Duits, Pools en een beetje Russisch sprekend)

- Satelliettelefoon en ​Garmin inReach® in begeleidersauto

- Persoonsgebonden SAR abonnement (Search & Rescue) op Garmin inReach® apparaat in begeleidersauto Meer info op: https://www.garmin.com/nl-NL/p/906397

- Lokale gidsen tijdens de gehele route in China en Pakistan en bij diverse bezienswaardigheden in andere landen

- Excursies, ceremonies, activiteiten, accommodaties en een deel van de maaltijden tijdens het de programma’s in China en Pakistan

- Bemiddeling in de aanvraag van visa en permits

- Offroad begeleiding en tips over autovoorbereiding

​- Technische en mechanische ondersteuning waar mogelijk

- Bemiddeling in verscheping van je wagen terug naar Europa

- Gegarandeerd veilig boeken via STO-Garant

EXCLUSIEF

- Reis naar startpunt van de expeditie

- Vlucht terug naar Europa

 

- Verscheping van je wagen terug naar Europa

- Reis- annulering- en autoverzekering

 

- Gebruikskosten satelliettelefoon

 

- Brandstof

 

- Autokosten, tolwegen, ferry’s en boetes

 

- De kosten voor Visa, permits en bijkomende kosten mbt de aanvraag hiervan zoals bijvoorbeeld uitnodigingsbrieven en eventuele verzendkosten van het paspoort ​

 

- Maaltijden en accommodaties buiten het programma

 

- Alcohol, snacks, souvenirs, eigen uitgaven en fooi 

logo-garant.png

Gegarandeerd veilig boeken - wij zijn aangesloten bij STO Garant

Dit aanbod valt onder de garantie van STO Garant. Je kunt de voorwaarden van deze

garantieregeling vinden op de website van STO Garant

bottom of page