CENTRAAL AZIË OVERLAND
OVERLAND EXPEDITIE DOOR STEPPES EN HOOGGEBERGTEN
aug/sept/okt 2025
INFO MIDDAG ZATERDAG 5 OKTOBER 2024 IN HARDERWIJK VAN 14:00 - 17:00
HIGHLIGHTS
Rij over de twee hoogstgelegen berijdbare wegen ter wereld: De legendarische Pamir Highway en de Karakorum Highway
Voel de oudheid in de Zijderoute steden van Oezbekistan
Yurts, yaks, wilde paarden en karavanserais in Kirgistan
Maak kennis met de lokale bevolking
Steek de hoogstgelegen grenspost ter wereld (4700m) over in je eigen reisauto
Laat je betoveren door bijzondere rotsformaties op het Ustyurt Plateau in Kazachstan
Ga op zoek naar de scheepswrakken van de Aral Zee
Kijk je ogen uit op de kleurrijke bazaars van Centraal Azië
Maak de ceremoniële parade aan de Indiaas-Pakistaanse grenspost van Wagah mee
4X4 TRIP FACTS
Startpunt en eindpunt: afhankelijk van de uiteindelijke route.
Route: onverharde rotsachtige wegen, "wasbord" wegen door de steppe en (deels kapot) asfalt. Rivier doorwadingen, smalle bergpaden langs diepe afgronden, zeer modderige tracks in het geval van slecht weer.
Welke landen: we onderzoeken verschillende route opties voor de aanreisroute. De kern van deze expeditie zijn de zogeheten Stan-landen: Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgistan en China (transit), Pakistan en India.
Aantal kilometers: afhankelijk van de uiteindelijke route. Reken op 15000km vanaf Kazachstan tot aan Mumbai, India.
Compacte groep: min 4 max 6 auto’s.
Overnachtingen: vooral wildkamperen, bij behoefte of noodzaak: campings en/of hotels.
WANNEER
AUG/SEPT/OKT 2025
WAAR
Startpunt: Tblisi, Georgië
Eindpunt: Mumbai, India
WAT
Een begeleide self-drive overland expeditie door Centraal Azië.
WIE
Voor avontuurlijke reizigers met een flexibele instelling die op zoek zijn naar een onvergetelijke overland ervaring met de veiligheid en het gezelschap van een groep.
PRIJS
20.500 euro p.p.
IS HET WEL MOGELIJK OM DOOR RUSLAND TE RIJDEN?
Er wordt inmiddels weer gereisd door Rusland en het zou in theorie kunnen. We onderzoeken verschillende opties om Centraal Azië overland te bereiken, zodat we uitwijkmogelijkheden hebben indien nodig.
MANGISTAU EN HET USTYURT PLATEAU VAN KAZACHSTAN
Hoe bereid je je voor op het grote niets? Je gaat het vanzelf ervaren in de Mangistau regio in het zuidwesten van Kazachstan. Via eindeloze wasbordwegen door de steppes zonder ook maar enig reliëf aan de horizon bereiken we uiteindelijk de rotsformaties van het Ustyurt Plateau. Kamelen, opstuivend zand, buitenaardse rotsformaties en heel veel horizon…Waan je in een andere wereld terwijl we in karavaan door de steppes van Kazachstan rijden.
DE OUDE ZIJDEROUTE IN OEZBEKISTAN
Oezbekistan is het land van de magische zijderoute steden Khiva, Buchara en Samarkand. Kijk je ogen uit in de eeuwen oude moskees met prachtige mozaïeken, enorme koepels en rijkelijk versierde minaretten. Ook het Aral Meer is een bijzondere bestemming; aan de voormalige kust van dit grotendeels drooggevallen meer vind je tientallen verroeste scheepswrakken.
DE PAMIR HIGHWAY IN TADZJIKISTAN
Rij over deze legendarische, op één na hoogste “snelweg” ter wereld dwars door de Pamir, een waanzinnig spectaculair hooggebergte met toppen boven de 7000 meter. De route bestaat voor een groot deel uit onverharde wegen met grote gaten, los gravel en soms een rivierdoorwading of wankele brug. We volgen de rivier Panj, die de natuurlijke grens vormt tussen Tadzjikistan en Afghanistan; vanaf hier kun je zwaaien naar de Afghaanse dorpsbewoners aan de overkant…
ALS EEN OFFROAD NOMADE DOOR KIRGIZIE
Eindeloze bergen met besneeuwde toppen, kraakheldere meren, kleurig geklede nomaden, eagle hunters en uitgestrekte valleien met yurts en wilde paarden. Dat is Kirgizië in een notendop. Een onontdekt paradijs dat klaar ligt om via onverharde wegen en afgelegen bergroutes te verkennen.
EEN TRANSIT ROUTE MET EXTRA'S DOOR XINJIANG IN CHINA
In China krijgt je reisauto een tijdelijke Chinese nummerplaat, wordt je wagen “overnight” doorgelicht, krijg je je rijbewijs in het Chinees in je handen gedrukt en volgen we een lokale gids en een afgebakend programma. Onderweg bezoeken we een paar mooie plekken zoals de historische stad Kashgar, Tashkurgan Lake, Tianmen Cave of de woestijn van Makit County. Vanaf Kashgar volgen we het Chinese deel van de Karakorum Highway (KKH). Om Pakistan te bereiken, volgen we de spectaculaire Panlong Ancient Road met haar 600 S-bochten.
DE KARAKORUM HIGHWAY DOOR NOORD PAKISTAN
We steken de hoogstgelegen grenspost ter wereld over; de Khunjerab pas op ca. 4700m en volgen de Karakorum Highway (KKH) naar adembenemende valleien, plateaus en oude Hunza steden. Je hebt uitzicht over de K2, met zijn 8,611 meters de op een na hoogste berg ter wereld na Mount Everest.
ATTARI-WAGAH BORDER
De Attari-Wagah border is de enige land-grensovergang tussen Pakistan en India. Hier oversteken is een spektakel op zich: iedere avond vindt hier een ceremoniële grenssluiting plaats. Een kleurrijke parade waarbij soldaten van beide nationaliteiten toewerken naar het tijdelijk sluiten van de grens voor de nacht. Een uniek evenement om te ervaren vanaf een speciaal voor toeschouwers gebouwde tribune!
VAN DE BINNENLANDEN NAAR HET OUDE BOMBAY IN INDIA
De precieze route en invulling van het India gedeelte van de reis is nog in wording. Onze expeditie eindigt in de wereldstad Mumbai, het vroegere Bombay. Hier brengen we onze reisauto’s naar de haven voor verscheping terug naar Nederland en stappen we op het vliegtuig terug naar huis.
ETEN EN DRINKEN
Tijdens deze reis ben je zelfvoorzienend; je neemt je eigen kookspullen en watervoorraad mee. Maaltijden zijn niet inbegrepen tenzij anders vermeld. Waar mogelijk kunnen we lokale specialiteiten proeven.
Houdt er rekening mee dat het lokale aanbod beperkt is; wij raden aan om genoeg eigen voorraad mee te nemen van dingen die buiten Europa lastig te krijgen zijn. Onderweg stoppen we op bazaars en bij winkeltjes om de voorraden aan te vullen.
OVERNACHTEN
Tijdens deze reis overnachten we voornamelijk in het wild, midden in de weidse natuur. Het is belangrijk dat jij en je auto erop voorbereid zijn om meerdere dagen "off the grid" te zijn wat betreft water, stroom, verwarming en eten.
Bij behoefte kunnen we in overleg uitwijken naar een hotel of guesthouse. In China en Pakistan overnachten we een aantal keer in hotels. Deels omdat het verplicht is (China), soms vanwege praktische redenen (kou op grote hoogte) en soms omdat het een hele speciale plek is om te overnachten.
REISTIJDEN EN AFSTANDEN
De dagelijkse reistijden lopen erg uiteen tijdens deze reis. Uiteraard zijn deze afhankelijk van het reistempo van de hele groep. Daarbij zullen er zeker ook transit dagen zijn om de meest interessante delen van een regio te bereiken.
De totale afstand van de route is ongeveer 15000 km vanaf Kazachstan tot aan Mumbai. Houdt er rekening mee dat de opgegeven route ter plaatse kan worden gewijzigd ivm het weer, wegomleidingen of andere onvoorziene omstandigheden.
LEVEL
Voor deze 4x4 overlandreis heb je een goed voorbereide terreinwagen met volledige kampeeruitrusting nodig. Eventueel met compacte opbouw. Deze reis is niet geschikt voor offroad trucks of 4x4 bussen. De 4x4 auto moet goed nagekeken zijn voor vertrek; we gaan veel kilometers maken, zowel over asfalt als offroad. Ook zitten we in afgelegen gebieden met beperkte toegang tot vervangende onderdelen. Je terreinwagen moet sowieso voldoen aan het volgende, bij vragen of twijfels neem gerust even contact op:
- lage gearing
- basis recovery uitrusting, zoals kinetisch touw en harpsluiting van goede kwaliteit
- AT banden min. 31 inch plus reparatie set voor banden
- min. 1 reserve band
- set basis reserve onderdelen (meer info voor vertek)
- tweede diesel filter
- 1000 km radius (Evt extra jerrycan in de auto)
- lucht compressor
- VHF radio minimum 20Watt met externe antenne
- Een lier en zandladders zijn geen must, maar kunnen handig zijn.
Enige ervaring met, en inzicht in, het off-road rijden is gewenst maar niet noodzakelijk. Het grootste deel van de route rijden we over grindpaden en binnenwegen, maar we komen ook modderige steppe paden en steile rotshellingen tegen. Wegen kunnen weggespoeld, overstroomd of (deels) geblokkeerd zijn door gevallen rotsblokken. Daar waar we uitdagende stukken tegenkomen werken we samen als team en zullen we je uiteraard zorgvuldig begeleiden.
We zullen de autovoorbereiding uitgebreid bespreken voor vertrek. Ook om dubbelingen in gereedschap of reserve onderdelen etc. te voorkomen.
PRIJS
2 personen in eigen 4x4
€ 20.500 / pp
INCLUSIEF
- Intensieve reisvoorbereiding
- Ervaren reisbegeleiding in begeleidersauto (Nederlands, Frans, Engels, Duits, Pools en een beetje Russisch sprekend)
- Satelliettelefoon en Garmin inReach® in begeleidersauto
- Persoonsgebonden SAR abonnement (Search & Rescue) op Garmin inReach® apparaat in begeleidersauto Meer info op: https://www.garmin.com/nl-NL/p/906397
- Lokale gidsen tijdens de gehele route in China en Pakistan en bij diverse bezienswaardigheden in andere landen
- Excursies, ceremonies, activiteiten, accommodaties en een deel van de maaltijden tijdens het de programma’s in China en Pakistan
- Bemiddeling in de aanvraag van visa en permits
- Offroad begeleiding en tips over autovoorbereiding
- Technische en mechanische ondersteuning waar mogelijk
- Bemiddeling in verscheping van je wagen terug naar Europa
- Gegarandeerd veilig boeken via STO-Garant
EXCLUSIEF
- Reis naar startpunt van de expeditie
- Vlucht terug naar Europa
- Verscheping van je wagen terug naar Europa
- Reis- annulering- en autoverzekering
- Gebruikskosten satelliettelefoon
- Brandstof
- Autokosten, tolwegen, ferry’s en boetes
- De kosten voor Visa, permits en bijkomende kosten mbt de aanvraag hiervan zoals bijvoorbeeld uitnodigingsbrieven en eventuele verzendkosten van het paspoort
- Maaltijden en accommodaties buiten het programma
- Alcohol, snacks, souvenirs, eigen uitgaven en fooi